Prosjekt 5: digital innbyggerinvolvering

Informasjon om prosjektet

Prosjektgruppe - disse deltar

  • Prosjekteier: Hans Moan - Stabsleder kunnskap og utvikling
  • Prosjektleder: Amalie Klevås Håkonsen - kommunikasjonsrådgiver
  • Prosjektdeltaker: Marcus Lind Nerhoel - Bjørk Innovation
  • Cathrine Apelseth-Aanensen - Politisk sekreteriat
  • Live Steen Haraldsen - Kommuneplanlegger

Prosjektbeskrivelse:

Prosjektet er delt i flere underprosjekter. Underprosjektene er: 1)Ny nettside, 2) Digital tvilling og 3)Digitalisering av skjemaer.

Hovedmål

​Innbyggerne finner god informasjon om kommunale tjenester​​. Innbyggerne kan kommunisere med kommunen​​. Innbyggerne finner informasjon på ulike steder​​. Kommunikasjonen formidles i universell utformet format, og tar hensyn til GDPR.

Delmål

Prosjekt 1) Ny nettside: Nettsiden skal ha korrekt informasjon og det skal være lett å finne informasjon. Målet er at innbyggerne skal finne informasjon om hva som skjer i kommunen, tjenester og kunne bruke nettsiden sømløst på mobil og pc.

Prosjekt 2) Digital tvilling: Gi Råde kommune en god visualisering/simulering av betydningen av ulike prosjekter. Simuleringen kan vise trafikk, mønstre, vær, eller natur og kan gi oss nyttig informasjon.

Prosjekt 3) Digitalisering av skjemaer: Innbyggerne kan søke gjennom gode kommunale søknadsskjemaer. Disse skal være digitale, men det skal være mulig å skrive dem ut. På “min side” på hjemmesiden skal man få oversikt over alle skjemaene man har søkt på og hvordan prosessen ligger an.

Statusoppdateringer

Status oktober 2024:

Prosjekt 1) Ny nettside: Prosjektet er bestilt og det er gjennomført planleggingsmøte. Det blir workshop med relevante deltagere i januar 2025. Deretter skal design testes ut og sjekkes med ulike brukergrupper. Per oktober 2024 er det planlagt en opprydning på hjemmesiden for å fjerne gammel informasjon og gjøre klart til flytting til ny hjemmeside.

Prosjekt 2) Digital tvilling: Det er opprettet en egen digital Råde kommune-bruker, der foreløpig informasjon er lagt inn. Vi må finne mer statistikk som kan legges inn i brukeren og må mulig lage egne studentprosjekter med dette som mål.

Prosjekt 3) Digitalisering av skjemaer: Ansatte i Råde kommune har gjennomført opplæring og skal starte digitalisering av skjemaene i januar.

Status september 2024

Underprosjektet “Digital tvilling” er i gang og har fått egen prosjektleder - Andreas Blondin fra IKT. Digital Tvilling (DT) er definert som en virtuell representasjon av en fysisk virkelighet gjort mulig gjennom data og simulatorer for sanntidsberegninger, optimalisering, overvåking, kontroll og forbedret beslutningsstøtte. Råde kommunes digitale tvilling skal kunne brukes som verktøy i de andre prosjektene eller i andre aktuelle prosjekter.

Status november 2024 

Oppstart av digitale skjemaer. Underprosjektet digitalisering av kommunens skjemaer er satt i gang. Her er det satt prosjektgruppe og arbeidet starter med ny skjemamodul.

Status januar 2025

Prosjektgruppen gjennomfører workshop om ny hjemmeside med ansattrepresentanter fra helse, oppvekst, administrasjon, teknisk og innovasjon. 

Status mars 2025

Prosjektgruppen sender avgårde søknad om prosjektskjønnsmidler i samarbeid med Gjerdrum kommune.

Status april 2025

Den nye hjemmesiden presenteres for formannskapet, i råd for funksjonhemmede og i eldrerådet. Den nye hjemmesiden planlegges å være ferdig i juni 2025.