Besøk på sykehjemmet
Vi har ingen besøkstid, det er alltid hyggelig med besøk! Pårørende er en viktig ressurs for våre beboere og for oss som jobber på sykehjemmet. Dersom du ønsker plass til feiringer, selskaper e.l., kan dere avtale lån av Storstua som ligger i den nyeste delen av sykehjemmet.
Måltider
Vi har eget kjøkken som lager maten på sykehjemmet. Det er en 8 ukers meny. Har du spesielle behov knyttet til ernæring tilrettelegger vi for det.
Det serveres 4 faste måltider i løpet av dagen. Tidspunkter kan variere etter behov, men disse er de vanlige:
- Frokost: 9.00
- Lunsj: 12.00
- Middag: 16.00
- Kveldsmat: 19.30
Vi serverer selvfølgelig mat og drikke utenom måltidene også, avhengig av beboers behov og ønsker.
Aktiviteter
Avdelingen har fokus på å få til daglige aktiviteter i avdelingen ut ifra beboeres ønsker og muligheter i hverdagen. Dette kan være aktiviteter som lesing, baking, en god prat, sang, tur, hjelpe med daglige gjøremål mv. Vi har en aktivitetsgruppe som arrangerer felles aktiviteter gjennom året som sommerfest, elgfest, baking til jul, fårikålens dag, tur ut av huset for å nevne noe. Vi har i samarbeid med menigheten andakter etter oppsatt plan.
Vaskeri og renhold
Vi tilbyr vask av klærne dine. Klær som vaskes hos oss skal ha påsydde navnelapper og må tåle 40 grader. Tøyet blir tørket i tørketrommel. Hvis du har klær som ikke tåler vask eller må vaskes skånsomt, avtaler vi at dette legges i skapet slik at dine pårørende kan vaske det for deg.
Sykehjemmet holder alt av sengetøy, håndklær osv.
Frisør og fotpleie
Vi har fotpleie og frisør på huset. Avdelingen kan bestille time for deg hvis du ønsker det.
Transport
Sykehjemmet benytter Pasientreiser til transport. Ordningen dekker undersøkelser/legetimer (ikke tannlege) utenfor sykehjemmet. Vi sørger også for transport til og fra timer hos den offentlige tannhelsetjenesten.
Adresseendring
Ved langtidsopphold må adresseendring meldes til folkeregistrert.
Din økonomi
Dersom du har behov for det, oppfordrer vi til at pårørende forvalter økonomien din. Sykehjemmet kan eventuelt bistå med dette etter avtale med pårørende. Sykehjemmet følger da en rutine som er i tråd med reglene i “forskrift om disponering av kontantytelser fra folketrygden til personer under opphold i sykehjem".
Det kan være lurt å sørge for fremtidsfullmakt. En fremtidsfullmakt betyr at du kan bestemme hvem som skal ivareta dine interesser dersom du i fremtiden skulle bli ute av stand til å gjøre dette selv. Hvis du har en demenssykdom og ikke har opprettet en fremtidsfullmakt, kan lege bistå med å begjære verge til deg.
Forsikring
Du har selv ansvar for verdisaker og penger som du tar med deg inn på sykehjemmet. Du må tegne egen innboforsikring som dekker dette. Det er lurt å tegne forsikring på briller, høreapparat, smykker, malerier, bunader mv.
Innredning av rom
Du er velkommen til å innrede ditt eget rom slik at du trives på rommet. Det er viktig å ha med gode minner fra hjemmet ditt som skaper trivsel for deg.
Noen tips vi ønsker at du følger:
- Ikke ha teppe på gulvene
- Alt av elektrisk utstyr du har med deg (TV, lamper, ledninger mv.) skal være i god stand.
- Det må være frie rømningsveier og møbler kan ikke være til hinder for dette.
- Bilder kan henges på skinne på veggen. Unngå skruer og spikrer i veggene.
- Ansatte på avdelingen kan gi deg opplysninger om hjelpemidler mv som det må være mulighet for å bruke
TV, internett og avis
Alle beboerrom har mulighet for å koble TV til antenneuttak som gir tilgang til de kanalene sykehjemmet abonnerer på.
Ønsker du andre kanaler, kan du skaffe det selv via egen dekoder. Sykehjemmet har også TV i felles-stuene. Beboere har tilgang til gratis trådløst gjestenett.
Sykehjemmet abonnerer ikke på aviser eller annet lesestoff, men du må gjerne ordne egne abonnement hvis du ønsker det.
Digitale hjelpemidler
Vi benytter ulike digitale verktøy for å møte beboernes behov. Det er en individuell vurdering av hvilke hjelpemidler som kan bidra positivt i hverdagen. Eksempler på digitale verktøy kan være GPS, fallforebyggende hjelpemidler, kommunikasjonshjelpemidler mv.
Røyking
Sykehjemmet er røykfritt. Hvis du røyker, vil vi sammen med deg planlegge hvordan og hvor dette skal foregå.
Toalettsaker
Sykehjemmet dekker de mest grunnleggende hygieneartikler som såpe/sjampo/nøytral krem/tannbørste/tannkrem. Ønsker du å bruke andre produkter enn de vi har, er du velkommen til å kjøpe dette selv.
Vi dekker ikke parfyme, deodorant, elektrisk tannbørste, barbermaskin o.l.
Under oppholdet får du dekket utgiftene til:
- Alle måltider
- Sengetøy og håndklær
- Personlige hygieneartikler som såpe, sjampo, barberartikler, tannkrem, tannbørste, vanlig fuktighetskrem og hudpleieprodukter som inngår i behandling. Dersom du bruker andre produkter enn det sykehjemmet har, må du betale dette selv.
- Nødvendige medisiner som er rekvirert av lege
- Medisinske forbruksmateriell som bleier, bandasjer mv. Kompresjonsstrømper og hoftebukse som er forordnet av lege.
- Legetilsyn og medisinsk behandling ved sykehjemmet
- Egenandel for spesialistbehandling når det er henvist av sykehjemslegen
- Transport til og fra spesialistbehandling
- Nødvendig tannbehandling hos den offentlige tannhelsetjenesten inkludert transport.
- Aktivitets- og velferdstiltak i regi av sykehjemmet
Du må selv dekke utgifter til:
- Frisør og fotpleie
- Innkjøp og reparasjon av briller
- Batteri og forsikring av høreapparat
- Tap av tannprotese
- Ferier og turer arrangement utenfor sykehjemmet som du ønsker å delta på
- Telefon, avisabonnement, pc og tv.
Personvern og taushetsplikt
Alle våre ansatte har taushetsplikt. Det betyr at de ikke kan gi informasjon om deg og din helsetilstand til utenforstående dersom du ikke har gitt samtykke til det. Utenforstående i denne sammenheng er også familiemedlemmer og nære kjente som du ikke har oppgitt som hovedpårørende.
Du har rett til å vite hva som står i din journal og du kan be om innsyn i denne.
Dine klagemuligheter
Vi ønsker at du skal trives hos oss og være trygg. Derfor er tilbakemelding fra deg og dine pårørende om hva som kan bedres, viktig. Snakk gjerne med ansatte på avdelingen eller leder for avdelingen.
Du har rett til å klage på tilbudet hvis du opplever at tjenesten ikke er det du mener du ønsker eller har krav på.
Du kan klage til leder for avdelingen eller til virksomhetsleder. Opplever du å ikke nå frem med klagen din, kan du rette den til Statsforvalteren som siste klageinstans.