Rammeplanen
- Leken skal ha en sentral plass i barnehagen og lekens egenverdi skal anerkjennes
- Leken skal være en arena or barns utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling
- Omsorg er en forutsetning for barns trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet
For barna betyr det
- Et leke- og læringsmiljø som er lystbetont, meningsfullt og frivillig
- Å bli sett, forstått, få hjelp og støtte
Kjennetegn
- Vi hører latter
- Vi ser barn som er engasjerte
- Vi ser undring, utforskertrang og skaperglede
- Vi ser barn som gir plass i leken, men som også kan si nei
- Vi ser barn som kan veksle mellom egne og andres behov
- Vi ser og hører aktive, deltakende og engasjerte barn som viser læringsglede
- Vi hører barn som setter ord på sin egen læring
Kjennetegn på god praksis
- Personalet inspirerer til ulike typer lek, både inne og ute
- Personalet er nære og tilgjengelige i barns lek, ute og inne
- Personalet veileder barn som trenger ekstra hjelp og støtte i leken
- Personalet ivaretar og videreformidle norsk leke- og barnekultur
- Personalet skal gi tid og rom for omsorg, lek og læring
- Personalet støtter og oppmuntrer barna til å vise omsorg for andre og til selv å kunne ta imot omsorg
- Personalet møter alle barn med åpenhet, varme og interesse