Omsorg, lek og læring

Rammeplanen

  • Leken skal ha en sentral plass i barnehagen og lekens egenverdi skal anerkjennes
  • Leken skal være en arena or barns utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling
  • Omsorg er en forutsetning for barns trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet

For barna betyr det 

  • Et leke- og læringsmiljø som er lystbetont, meningsfullt og frivillig
  • Å bli sett, forstått, få hjelp og støtte

Kjennetegn

  • Vi hører latter
  • Vi ser barn som er engasjerte
  • Vi ser undring, utforskertrang og skaperglede
  • Vi ser barn som gir plass i leken, men som også kan si nei
  • Vi ser barn som kan veksle mellom egne og andres behov
  • Vi ser og hører aktive, deltakende og engasjerte barn som viser læringsglede
  • Vi hører barn som setter ord på sin egen læring

Kjennetegn på god praksis

  • Personalet inspirerer til ulike typer lek, både inne og ute
  • Personalet er nære og tilgjengelige i barns lek, ute og inne
  • Personalet veileder barn som trenger ekstra hjelp og støtte i leken
  • Personalet ivaretar og videreformidle norsk leke- og barnekultur
  • Personalet skal gi tid og rom for omsorg, lek og læring
  • Personalet støtter og oppmuntrer barna til å vise omsorg for andre og til selv å kunne ta imot omsorg
  • Personalet møter alle barn med åpenhet, varme og interesse